Kada iznajmljujete vozilo, osiguranje je tema koja izaziva najviše pitanja i nedoumica. U KLS Auto svakodnevno razgovaramo sa klijentima koji nisu sigurni šta tačno pokriva njihovo osiguranje, koliki je njihov rizik u slučaju štete i da li trebaju dodatnu zaštitu. Ovaj vodič napisali smo kako bismo vam sve pojasnili i pomogli da donesete informisanu odluku.
U KLS Auto vjerujemo da informisan klijent je zadovoljan klijent. Zato vam prije preuzimanja vozila uvijek detaljno objašnjavamo sve aspekte osiguranja i odgovaramo na sva vaša pitanja.
Zašto je osiguranje važno?
Bez obzira koliko ste iskusan vozač, nezgode se dešavaju. Može vas udariti drugo vozilo, možete naići na rupu na cesti, kamen može oštetiti vjetrobransko staklo ili se može desiti sitna greška pri parkiranju. U takvim situacijama, razumijevanje vašeg osiguranja čini razliku između mirnog rješavanja situacije i neočekivanog troška od nekoliko stotina ili čak hiljada konvertibilnih maraka.
U KLS Auto vjerujemo da informisan klijent je zadovoljan klijent. Zato vam prije preuzimanja vozila uvijek detaljno objašnjavamo sve aspekte osiguranja i odgovaramo na sva vaša pitanja.
Osnovne vrste osiguranja kod iznajmljivanja vozila
CDW (Collision Damage Waiver) – zaštita od oštećenja usljed sudara
CDW je najčešća vrsta osiguranja koju ćete sresti kod bilo koje rent-a-car agencije. Ovo osiguranje pokriva oštećenja na iznajmljenom vozilu koja nastanu usljed sudara, bilo da je u pitanju sudar sa drugim vozilom, udarac u ogradu, stub ili bilo koju drugu prepreku.
Važno je razumjeti da CDW tehnički nije klasično osiguranje u pravnom smislu. To je zapravo odricanje rent-a-car kompanije od prava da od vas potražuje punu vrijednost štete. Međutim, ovo odricanje dolazi sa ograničenjem koje se zove franšiza – o čemu ćemo detaljno govoriti u nastavku.
Primjer iz prakse KLS Auto:
Klijent je prilikom parkiranja u Tuzli ogrebao branik o betonski stub. Šteta je procijenjena na 800 KM. Zahvaljujući CDW osiguranju sa franšizom od 600 KM, klijent je platio samo 600 KM umjesto punog iznosa popravke.
TP (Theft Protection) – zaštita od krađe
Theft Protection osiguranje štiti vas u slučaju da vozilo bude ukradeno ili oštećeno prilikom pokušaja krađe. Ovo uključuje situacije poput provaljivanja u vozilo, krađe dijelova vozila ili potpunog nestanka vozila.
Kao i CDW, TP osiguranje obično dolazi sa franšizom. To znači da ćete u slučaju krađe snositi dio troškova do iznosa franšize.
Savjet KLS Auto:
Uvijek zaključavajte vozilo, ne ostavljajte vrijedne predmete na vidljivom mjestu i parkirajte na osvijetljenim mjestima. Prevencija je najbolja zaštita.
TPL (Third Party Liability) – obavezno osiguranje od odgovornosti
TPL osiguranje, poznato i kao osiguranje od autoodgovornosti, pokriva štetu koju vi kao vozač prouzrokujete drugim učesnicima u saobraćaju. Ovo uključuje oštećenja na drugim vozilima, imovini ili povrede drugih osoba.
U Bosni i Hercegovini, kao i u cijeloj Evropi, ovo osiguranje je zakonski obavezno. Svako vozilo koje izlazi na cestu mora imati važeće TPL osiguranje. Kada iznajmljujete vozilo u KLS Auto, ovo osiguranje je uvijek uključeno u cijenu najma – ne morate brinuti o tome niti plaćati dodatno.
Važno: TPL osiguranje pokriva štetu koju vi napravite drugima, ali ne pokriva štetu na vozilu koje vozite. Za to vam je potrebno CDW osiguranje.
PAI (Personal Accident Insurance) – osiguranje putnika
PAI osiguranje pruža finansijsku zaštitu u slučaju povrede vozača ili putnika u iznajmljenom vozilu. Ovo osiguranje može pokriti medicinske troškove, naknadu za trajni invaliditet ili čak isplatu u slučaju smrti.
Mnogi naši klijenti u KLS Auto već imaju privatno zdravstveno osiguranje ili putno osiguranje koje pokriva ovakve situacije. Prije nego kupite dodatno PAI osiguranje, provjerite svoju postojeću polisu – možda ste već pokriveni.
Franšiza – pojam koji morate razumjeti
Šta je franšiza?
Franšiza (na engleskom: excess, deductible ili self-risk) je ključni pojam koji svaki klijent rent-a-car agencije mora razumjeti. Jednostavno rečeno, franšiza je maksimalni iznos koji vi plaćate u slučaju štete prije nego osiguranje preuzme ostatak.
Zamislite franšizu kao vaše učešće u riziku. Rent-a-car kompanija i osiguravajuća kuća ne preuzimaju kompletan rizik na sebe – dio tog rizika ostaje na vama kao vozaču. Taj dio rizika izražen u konvertibilnim markama je vaša franšiza.
Kako franšiza funkcioniše u praksi?
Evo nekoliko primjera iz svakodnevnog poslovanja KLS Auto koji će vam pomoći da jasno razumijete koncept:
Primjer 1 – šteta veća od franšize:
- Franšiza na vozilu: 1.000 KM
- Šteta nastala u nezgodi: 3.500 KM
- Vi plaćate: 1.000 KM (iznos franšize)
- Osiguranje pokriva: 2.500 KM (ostatak)
Primjer 2 – šteta manja od franšize:
- Franšiza na vozilu: 1.000 KM
- Šteta nastala u nezgodi: 700 KM
- Vi plaćate: 700 KM (cjelokupnu štetu)
- Osiguranje pokriva: 0 KM (šteta je ispod franšize)
Primjer 3 – šteta jednaka franšizi:
- Franšiza na vozilu: 1.000 KM
- Šteta nastala u nezgodi: 1.000 KM
- Vi plaćate: 1.000 KM
- Osiguranje pokriva: 0 KM
Kao što vidite iz primjera, franšiza predstavlja vaš maksimalni finansijski rizik, ali samo ako je šteta veća od tog iznosa. Za manje štete, snosite puni trošak.
Kolika je tipična franšiza?
Iznos franšize varira ovisno o nekoliko faktora:
- Kategorija vozila: Ekonomična vozila poput Renault Clio ili Škoda Fabia obično imaju nižu franšizu (600-1.000 KM), dok luksuzna vozila i SUV modeli mogu imati franšizu od 2.000 KM pa čak i više.
- Rent-a-car kompanija: Različite kompanije imaju različite politike. Velike međunarodne kompanije često imaju višu standardnu franšizu, dok lokalne agencije poput KLS Auto mogu ponuditi fleksibilnije uvjete.
- Vrsta osiguranja: Osnovno CDW osiguranje dolazi sa punom franšizom, dok nadograđene opcije mogu smanjiti ili eliminisati franšizu.
U KLS Auto naša standardna franšiza kreće se od 600 do 1.400 KM ovisno o kategoriji vozila. Tačan iznos uvijek je jasno naveden u ugovoru o najmu.
Kako smanjiti ili eliminisati franšizu?
Ako želite potpuni mir i ne želite razmišljati o mogućim troškovima u slučaju nezgode, postoje opcije za smanjenje ili potpuno eliminisanje franšize.
SCDW (Super Collision Damage Waiver)
SCDW je nadogradnja standardnog CDW osiguranja koja značajno smanjuje iznos franšize. Na primjer, ako je standardna franšiza 1.000 KM, SCDW može smanjiti tu franšizu na 300 ili 400 KM.
Primjer iz KLS Auto:
- Standardna franšiza: 1.000 KM
- Sa SCDW dodatkom: 300 KM
- Cijena SCDW dodatka: 10-15 KM dnevno
Za najam od 7 dana, SCDW dodatak bi koštao 70-110 KM, ali bi smanjio vašu maksimalnu odgovornost sa 1.000 na 300 KM. Za mnoge klijente, ovo predstavlja razumnu investiciju za dodatni mir.
Full Coverage / Zero Excess – potpuna zaštita
Ovo je najsveobuhvatnija opcija koja potpuno eliminiše franšizu. Sa Full Coverage osiguranjem, u slučaju bilo kakve štete pokrivene osiguranjem, vi ne plaćate ništa.
Primjer iz KLS Auto:
- Standardna franšiza: 1.000 KM
- Sa Full Coverage: 0 KM
- Cijena Full Coverage dodatka: 20-30 KM dnevno
Ova opcija je idealna za klijente koji žele apsolutni mir, vozače sa manje iskustva ili one koji planiraju voziti po nepoznatim ili zahtjevnijim terenima.
Kada se isplati dodatno osiguranje?
Dodatno osiguranje posebno preporučujemo u sljedećim situacijama:
- Kraći najam (do 7 dana): Dodatak od 100-200 KM za sedmicu najma može vam uštedjeti potencijalni trošak od 1.000+ KM
- Nepoznato područje: Ako vozite po cestama koje ne poznajete, rizik od sitnih nezgoda je veći
- Zimski uvjeti: Led, snijeg i loša vidljivost povećavaju rizik
- Mlađi ili manje iskusni vozači: Statistički, mlađi vozači imaju više sitnih nezgoda
- Skupe kategorije vozila: Što je vozilo skuplje, veća je i potencijalna šteta
Šta standardno osiguranje NE pokriva?
Jednako važno kao i znati šta je pokriveno, jeste razumjeti šta standardna osiguranja obično isključuju. U KLS Auto uvijek budemo transparentni oko ovih izuzetaka:
Gume, felge i vjetrobransko staklo
Većina standardnih CDW polisa ne pokriva oštećenja guma (probušena guma, pukotine na bočnoj strani), oštećenja felgi (ogrebotine od ivičnjaka) niti oštećenja vjetrobranskog stakla (kamenčići, napukline).
Savjet KLS Auto:
Prilikom preuzimanja vozila, pregledajte stanje guma i stakla. Ako primijetite postojeće ogrebotine na felgama ili sitne napukline na staklu, obavezno to dokumentujte zajedno sa našim osobljem.
Donji dio vozila (podvozje)
Oštećenja nastala udarcem podvozja o tlo, kamenje ili druge prepreke obično nisu pokrivena. Ovo je posebno relevantno ako planirate voziti makadamskim cestama ili lošijim putevima.
Savjet KLS Auto:
Ako znate da ćete voziti van asfaltnih cesta, obavijestite nas – možemo vam preporučiti prikladnije vozilo sa većom klirens visinom.
Unutrašnjost vozila
Oštećenja na sjedalima, instrument tabli, tapacirung ili bilo kojem dijelu unutrašnjosti vozila nisu pokrivena CDW osiguranjem. Ovo uključuje fleke, opekotine od cigareta, pocijepanu tkaninu i slično.
Savjet KLS Auto:
U našim vozilima nije dozvoljeno pušenje. Molimo da poštujete ovo pravilo i da se prema unutrašnjosti vozila odnosite kao prema svojoj imovini.
Štete nastale pod uticajem alkohola ili droga
Ovo je apsolutni izuzetak bez iznimke. Ako se utvrdi da ste u trenutku nezgode bili pod uticajem alkohola ili opojnih droga, sva osiguranja postaju nevažeća i snosite punu odgovornost za bilo kakvu štetu.
Stav KLS Auto:
Ovo nije samo pitanje osiguranja – vožnja pod uticajem je ozbiljan prekršaj koji ugrožava živote. Molimo vas da vozite odgovorno.
Neovlašteni vozači
Ako vozilo vozi osoba koja nije navedena u ugovoru o najmu, osiguranje ne vrijedi. Šteta nastala dok je vozilom upravljao neovlašteni vozač pada na teret glavnog najmoprimca.
Procedura KLS Auto:
Ako želite da još neko vozi iznajmljeno vozilo, jednostavno nam javite prilikom rezervacije ili preuzimanja. Dodavanje dodatnog vozača je moguće uz predočenje važeće vozačke dozvole.
Vožnja van dozvoljene teritorije
Ako iznajmljeno vozilo odvezete u zemlju koja nije odobrena u ugovoru, gubite sva prava iz osiguranja. Ovo je posebno važno za naše klijente koji možda planiraju posjetiti susjedne zemlje.
Politika KLS Auto:
Naša vozila možete voziti po cijeloj Bosni i Hercegovini bez ograničenja. Za putovanja u Hrvatsku, Srbiju, Crnu Goru ili druge zemlje, molimo da nas kontaktirate unaprijed kako bismo vam izdali potrebnu dokumentaciju.
Postupak u slučaju nezgode
Nadamo se da vam ova sekcija nikada neće trebati, ali važno je znati kako postupiti:
- Osigurajte sigurnost
- Dokumentujte nezgodu
- Pozovite policiju
- Kontaktirajte KLS Auto
- Popunite obrazac o nezgodi
Prvo i najvažnije – provjerite da li je iko povrijeđen. Ako ima povrijeđenih, odmah pozovite hitnu pomoć (124) i policiju (122).
Fotografišite oštećenja na svim vozilima uključenim u nezgodu, registarske tablice, vozačke dozvole drugih učesnika i opštu situaciju na mjestu nezgode.
Za sve saobraćajne nezgode u BiH potreban je policijski zapisnik. Bez ovog dokumenta, osiguranje može odbiti pokriti štetu.
Pozovite nas na broj koji ste dobili prilikom preuzimanja vozila. Dostupni smo 24/7 i pomoći ćemo vam u svim daljnjim koracima.
Prilikom povrata vozila, zajedno ćemo popuniti potrebnu dokumentaciju. Budite iskreni i detaljni u opisu – to je u vašem interesu.
Naša preporuka
U KLS Auto pristupamo svakom klijentu individualno. Naša preporuka zavisi od vaše konkretne situacije:
- Za iskusne vozače na kraćim rutama po poznatom terenu: Standardno osiguranje sa franšizom je obično sasvim dovoljno. Ako ste pažljiv vozač i poznajete ceste kojima ćete voziti, vjerovatnoća štete je mala.
- Za porodična putovanja i duži najam: Preporučujemo razmotriti SCDW opciju. Dodatni trošak je relativno mali, a pruža značajno veći mir, posebno ako putujete sa djecom.
- Za manje iskusne vozače ili nepoznate rute: Full Coverage je najbolja opcija. Eliminiše svaku finansijsku brigu i omogućava vam da se fokusirate na uživanje u putovanju.
- Za dijasporu koja dolazi na godišnji odmor: Razumijemo da je vaše vrijeme kod kuće dragocjeno i da ne želite razmišljati o mogućim problemima. Većini naših klijenata iz dijaspore preporučujemo dodatnu zaštitu – tako možete bezbrižno uživati u posjeti porodici i prijateljima.
Transparentnost na prvom mjestu
U KLS Auto ponosimo se transparentnim poslovanjem. Sve informacije o osiguranju, franšizi i dodatnim opcijama dobijate unaprijed, prije nego potpišete bilo šta. Naše osoblje je uvijek spremno odgovoriti na sva vaša pitanja i pomoći vam da odaberete opciju koja najbolje odgovara vašim potrebama.
Vaša sigurnost i zadovoljstvo su nam prioritet. Kontaktirajte nas za bilo kakva dodatna pitanja – tu smo za vas.